太田述正コラム#14472(2024.9.20)
<映画評論131:親愛なる同志達へ(その2)>(2024.12.15公開)

 さて、ノヴォチェルカッスク虐殺なんて事件は知りませんでしたが、この映画が、2020年という、ウクライナ戦争が実質的には既に始まっていた時期に、KGBを悪者にする内容で、KGB出身のプーチンを大統領にいただくロシアで公開できたことに奇異な思いを私は抱きました。
 この思いは、この虐殺事件の史実上の「犯人」が、独立省庁であったKGB
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%BD%E9%80%A3%E5%9B%BD%E5%AE%B6%E4%BF%9D%E5%AE%89%E5%A7%94%E5%93%A1%E4%BC%9A
ではなくて、内務省隷下のOGPUだったのに、脚本担当の2名のうちの1名、制作の5名のうちの1名、そして監督を務めた、コンチャロフスキー、が、あえて、プーチンを挑発するような史実改変まで行ったことを知って一層募りました。
 ところが、そんなコンチャロフスキーが今年の大統領選では、プーチン支持を、プーチンが「傑出した指導者であり、最も勇敢で賢明な人物である」として表明した
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Konchalovsky ※
ことを知って、驚いたのなんのって。
 そして驚きのダメ押しになったのは、コンチャロフスキーが、まさに、ウクライナ戦争の実質的な始まりに係るドキュメンタリー映画を制作し監督していたことを知ったことです。↓

 ’In 2012, Konchalovsky wrote, directed and produced The Battle for Ukraine, which provided an in depth analysis of how Ukraine to this day struggles to escape from the close embrace of its former big brother, Russia. This extensive study lasted for almost three years and involved an array of Ukrainian, Russian and American historians, politicians and journalists, as well as the ex-President of Poland Aleksander Kwaśniewski, the ex-President of Slovakia Rudolf Schuster, the ex-President of Georgia Eduard Shevardnadze, the seventh Secretary-General of the United Nations Kofi Annan, the ex-Prime Minister of Russia Viktor Chernomyrdin, and the businessman Boris Berezovsky.’(上掲)

 この、ウクライナ戦争の実質的な始まりについて、コンチャロフスキーは、次のように語っています。↓

 ’I don’t think what’s happening in Ukraine is unpredictable or a surprise. It’s a very old confrontation. It’s that between Byzantium and the Vatican. Between the Greek Dionysian and the Latin Apollonian …” I sense the scrim of ancient myth and history being drawn across the nakedness of modern conflict “ …between orthodox mentality and Latin expansionism …” He invokes a couple of political philosophers I have never heard of. Then: “‘Democracy leads to prosperity’ is the biggest illusion. Democratic elections in some countries lead to chaos and dictatorship. In rich countries, democracy brings prosperity. But because of the illusion of universal values it’s very uncomfortable to accept that not everything is equal. “Marxism is a wonderful thought if you are sitting by the pipe with a fire. But Marxist ideals in Cambodia give you ten million chopped heads.” Marxist ideals in interbellum Russia, I resist saying, didn’t give people a picnic either. ・・・
 “I won’t tell you what the scene means,” he says. “Metaphor is important when it has multiple dimensions. Interpretation is not my role, it’s that of the perceiver. I’m just the postman bringing the post.” He gives a smile. I am starting to like Konchalovsky. His evasiveness is baroque, bordering on outrageous. But he comes from a long, experienced line of survivors. His father wrote the lyrics to the Russian national anthem in 1943, only to be ordered to incorporate Stalin’s own changes. When friends later said to him, “What are you doing? You’re just being a prostitute,” Konchalovsky’s father said, “Maybe. But you should learn it by heart anyway.” The touché of realpolitik. That commodity is alive and well, it’s clear, and can even dwell in the minds and strategies of modern Russian film directors. Meanwhile in their art, they can post us, first-class and if necessary under plain cover, the truth. ‘
https://www.ft.com/content/e0fe0406-38e8-11e4-a53b-00144feabdc0

コンチャロフスキーには、ハリウッドで活躍していた時期もあり(※)、彼は、要するに、ソ連時代、米国時代、ロシア時代、を通じて、一貫して活躍してきた、というか、活躍できてきた、わけであって、上掲記事にも書かれているように、そんなことは、天才的な曲芸師的な、制作環境を読む能力、を、コンチャロフスキーが有しているからこそできたことであって、恐らくそれは、上掲記事でも言及されていたところの、彼の父親譲りの天賦の能力なのでしょうね。
 (マルクスレーニン主義/スターリン主義を、ロシアの分解をもたらした元凶、として、プーチンは憎んでおり、KGBもこの主義の不可欠な構成要素であったが故に、KGB批判は、むしろプーチンの望むところであることを、コンチャロフスキーは読み切っていた、ということでしょう。)
 ですから、ウクライナ戦争の対立軸についての彼の見解も、本心ではない可能性があるわけですが、いずれにせよ、正教世界とカトリック世界の対立、なるその見解は誤りです。
 私見では、そんな高尚な話ではなく、(ゲルマン人と騎馬遊牧民の弥生性を複合的に帯びているところの)モンゴルの軛症候群患者集団、と、ゲルマン人の弥生性の残滓こそ残っているもののほぼ健常者たる集団、との対立なのですから・・。

(完)